Start Poradnik Morsa


 

Mors

Potoczne określenie osoby uprawiającej zimą kąpiele w lodowatej wodzie odkrytych  zbiorników wodnych. Celem tych kąpieli jest utrzymanie ogólnej dobrej sprawności ciała i zdrowia, oraz dostosowanie organizmu do chłodnej pory roku.


 

 

Czym właściwie jest morsowanie?

Jest to krótkotrwałe zanurzanie organizmu w zimnej wodzie, mające na celu pobudzenie go do reakcji obronnej, w wyniku której nabierasz odporności. Taka sobie naturalna szczepionka.


 

 

Kto może być Morsem?

Kąpać mogą się zarówno osoby nastoletnie, jak i w podeszłym wieku. Morsami bywają również starsze dzieci, ale te wchodzą do wody na krótko – tylko aby się zmoczyć. Kąpać mogą się praktycznie wszystkie osoby, poza mającymi problemy z sercem oraz układem krążenia, gdyż jednym z objawów wejścia do zimnej wody jest wyraźnie przyspieszona akcja serca – okres przebywania w wodzie można porównać do krótkiego, ale bardzo intensywnego biegu. Nie powinny też morsować osoby ze schorzeniami nerek.

Wiele osób, prócz dbałości o zdrowie i kondycję sportową, traktuje zimowe kąpiele jako rodzaj medycyny naturalnej, tak więc wśród morsów często spotka się osoby liczące na poprawę zdrowia, któremu nie jest w stanie pomóc medycyna konwencjonalna. Kąpać mogą się wszyscy niezależnie od wagi ciała. Mogą to być także osoby szczupłe, gdyż sposobem na wejście do zimnej wody jest wstępne rozgrzanie ciała, a nie posiadanie odpowiedniej ochronnej warstwy tkanki tłuszczowej.


 

 

Jak się kąpać?

Idealnym miejscem do kąpieli jest brzeg zbiornika z łagodnym wejściem do wody. W przypadku niskich temperatur powietrza takie miejsca znajdują się jednak tylko nad morzem. W głębi lądu możemy być zmuszeni do wyrąbania przerębli – musi być ona z oczywistych względów nad stojącą wodą, a woda sięgać kąpiącym się co najwyżej do pasa.

Pomimo, że prawidłowo przeprowadzona kąpiel (wraz z rozgrzewką) są czynnościami bezpiecznymi, to jednak na wszelki wypadek należy kąpać się w grupie.

Przed kąpielą trzeba być osobą wypoczętą, z dobrym samopoczuciem i w kilka godzin od ostatniego posiłku. Tego dnia nie powinno się palić papierosów ani pić kawy, a poprzedniego także pić alkoholu. Przed samym wejściem do wody nie należy rozgrzewać się dodatkowo ani alkoholem ani ciepłymi płynami. Nie ma potrzeby również stosowania jakichkolwiek dodatkowych zabezpieczeń, jak np. smarowanie ciała tłustym kremem.

Kąpiel należy poprzedzić typową kilkunastominutową rozgrzewką biegowo-gimnastyczną na brzegu zbiornika – umiarkowanie intensywny bieg, a po nim ćwiczenia rozciągające, pajacyki, przysiady itp. Należy doprowadzić się do stanu ustabilizowanego podwyższonego tętna i poczucia, że jest nam w środku gorąco. Jednak należy uważać, aby się nie spocić. Bieg należy poprowadzić w takim tempie, abyśmy w jego trakcie chcieli zdjąć niektóre części naszej garderoby.

Bezpośrednio po rozgrzewce należy szybko rozebrać się do kąpielówek, po czym wejść do wody spokojnym, ale zdecydowanym krokiem. Kontakt rozgrzanego wewnętrznie organizmu z lodowatą wodą powoduje, że naczynia krwionośne w okolicach skóry blokują się i nie ma wymiany zimnej krwi z tą cieplejszą we wnętrzu ciała. Również wrażliwość skóry na tak dużą różnicę temperatur zanika – prawdopodobnie następuje blokada receptorów temperatury. Skóra przy okazji tężeje i sprawia wrażenie jakby była z gumy. W miarę wchodzenia do wody zwiększa się Morsom tętno oraz prędkość oddechu do takiego stopnia jak przy szybkim biegu.

Kąpiel powinna trwać 3 do 5 minut i należy z niej wyjść zanim zaczniemy odczuwać skutki przechłodzenia organizmu. W ostateczności organizm sam nam podpowie, kiedy kąpiel przestaje być przyjemnością. Po wyjściu z wody można się od razu wytrzeć lub też pobiegać do czasu wyschnięcia. Uczucie zimna, nawet jeśli pojawi się w wodzie, to na suchym lądzie powraca dopiero po kilku minutach. Natomiast szybki powrót do wody jest niemożliwy, gdyż skóra człowieka zaczyna się w ten sposób rozgrzewać, że w wodzie poczulibyśmy przenikliwe kłucie. Ponownie można wejść dopiero po kolejnej rozgrzewce.


 

 

Zalety bycia Morsem

Korzyści z zimowych kąpieli jest bardzo wiele: zahartowanie ciała, zwiększenie odporności organizmu na choroby zimowe, poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego, lepsze ukrwienie skóry. Bycie Morsem pomaga w leczeniu choroby górnych dróg oddechowych, skutecznie zwalcza zwyrodnienia kręgosłupa i stawów, a nawet potrafi cofnąć nowotwór. To lekarstwo dostępne jest powszechnie i do tego bez recepty. Nazywa się zimowa kąpiel.

I lekarze, i praktycy przekonują, że zimne kąpiele są o wiele zdrowsze od ciepłych, gdyż pobudzają nasz organizm, zwiększają jego odporność oraz metabolizm. Ale to nie wszystkie zalety tych kąpieli: uelastyczniają również mięśnie oraz działają korzystnie na psychikę. Zimne kąpiele uśmierzają ból oraz dają poczucie radości i swobody, ponieważ w trakcie ich zażywania uwalniają się betaendorfiny, mające działanie podobne do morfiny. Łagodzą one nie tylko ból fizyczny, ale również psychiczny, bowiem pomagają łagodzić stany depresyjne wywołane nadmiarem pracy, przemęczenia oraz stresem. Jest to więc idealne rozwiązanie dla tych, którzy ciągle narzekają na swoje zdrowie, a nie potrafią znaleźć skutecznego sposobu na problemy ze złym samopoczuciem czy wiecznym przemęczeniem.

Bycie Morsem „skutkuje” ubieraniem się zimą w lżejsze stroje, oraz dobrym humorem – gdy Morsy tzw. złą pogodę (obniżenie temperatury, śnieg itp.) witają z przyjemnością.

Jedyną wadą Morsa jest Jego dyskomfort podczas przebywania w przegrzanych i źle wentylowanych zimą pomieszczeniach. Poza tym Morsy niczym nie różnią się od zwykłych ludzi, tylko nieliczni rezygnują z sandałów dopiero po pierwszych śniegach.


 

 

A tak po ludzku:

Zimne kąpiele dają nam ogromną radość, przyjemność i satysfakcję. Nie przeziębiamy się, mamy super kondycję i wszystkie choroby są nam obce.
Po wyjściu z wody mamy fantastyczne uczucia!!! Jesteśmy bardzo weseli, mamy wrażenie, że jesteśmy młodsi i posiadamy mnóstwo energii do życia!!! Po takich kąpielach jesteśmy rozgrzani przez kilka dni!!! Spoko

Uwaga! Kąpiele mogą uzależniać! Już w minutę po wyjściu z wody tęsknimy za kolejną!

Sprzęt potrzebny do „morsowania”

Nie jest potrzebne, tak jak w przypadku innych sportów kupowanie żadnego specjalnego, a co za tym idzie drogiego sprzętu. Wystarczy zabrać na kąpiel: strój kąpielowy, ręcznik, klapki kąpielowe, rzeczy do przebrania (podczas kąpieli w przerębli przydać się może czapka i rękawiczki). Można też zabrać ze sobą termos z kawą lub herbatą (przydać się może po kąpieli).

Ale przede wszystkim warto zabrać ze sobą radość i dobry humor :))) Śmiech

 
Joomla themes, affordable business hosting.